Fotograf: Jens Mathiasson

Livet med minigrisar

Hur ser livet ut med gulliga minigrisar som husdjur? Här berättar grisuppfödaren Linda hur det är att leva med minigrisar. Hon ger även sina bästa tips om vad som är viktigt att känna till innan man bestämmer sig för att köpa en minigris.

Uppfödaren Linda är en av Sveland Djurförsäkringars kunder. Hon driver Lilla Oberöds minigrisar på en gård i Tyringe, som ligger en bit utanför Hässleholm. På gården finns vuxna grisar samt kullar och kommande kullar av kultingar.

Minigrisar är framavlade från hängbukssvin, och hålls idag som sällskapsdjur och väger mindre än 80 kilo som vuxen.

- Minigrisar är ett fantastiskt djur, de är otroligt smarta och lättlärda. Minigrisar klassas som den tredje smartaste djurrasen. Inte nog med att de reagerar på tilltalsnamn så kan de även visa känslor genom minst 20 olika läten, de gör bland annat ljud ifrån sig när exempelvis maten nalkas, när de är arga eller vill kela, säger Linda.

En vanlig dag för Linda

Linda börjar med att stiga upp klockan 07.00 på morgonen för att ge grisarna mat. I stallet står grisarna redo och inväntar frukosten. Minigrisar har väldigt dålig syn, och på grund av hur deras ögon är placerade har de svårt att se upptill. Däremot har de ett oerhört bra luktsinne. Om det finns mat i närheten av grisen så vet de direkt vart de hittar den.

- Jag utfodrar vanligtvis mina grisar med grisfoder. Grisar är vegetarianer och det är således viktigt att inte ge dem något kött. När det kommer till matintag brukar jag rekommendera mina kunder att man ska ta del av sin uppfödares råd så att grisen inte blir överviktig utan håller en sund vikt.

Under dagen pratar Linda mycket med sina grisar, gosar med dem och på eftermiddagen ger hon dem mat igen. Hon brukar även släppa ut djuren på gården där de får springa omkring fritt.

Små kultingar

Senaste gången Lindas två suggor fick kultingar så fick de omkring åtta små kultingar var. En sugga blir könsmogen vid 2-4 månaders ålder och är dräktig i tre månader, tre veckor och tre dagar. De blir fullvuxna vid fyra års ålder. Den senaste tiden har hon för första gången haft en gris på upplärning inne i hemmet innan den får komma hem till sin nya familj.

- Det är mycket man ska lära minigrisen om man vill ha den inomhus, till exempel att sköta sina bestyr på kattlådan. Men det har varit väldigt roligt att se hur snabbt grisen lär sig.

Flockdjur

Kultingar får inte tas ifrån sin mamma för tidigt. Köper du en minigris så ska den vara mellan 8 och 11 veckor innan du hämtar hem den. Dessutom är det viktigt att ha ett tillstånd från din kommuns miljöförvaltning. Minigrisen ska även vaccineras, registreras med en beteckning för Sverige (SE) och anmälas till Jordbruksverket.

Grisar kan bo både ute och inne men behöver ha utrymme för att kunna böka sönder marken och för att gå runt och ströva omkring obehindrat. Om de ska gå ute behöver de ha tillgång till vindskydd med mycket halm. De är väldigt renliga av sig och äter och kissar på olika ställen. Om man ska införskaffa en minigris så avråder hon alla att ha djuret i lägenhet.

- Grisar är flockdjur och därför är det viktigt att inte lämna grisen ensam hela dagarna. Om så är fallet är det bästa att skaffa en hundkompis som sällskap till grisen. Jag brukar säga till mina kunder att man inte ska lämna minigrisen i mer än två timmar. Om grisen känner sig ensam så mår den inte bra vilket i sin tur kan leda till att den börjar ta sönder inredningen i hemmet.

John Nordh

Djurens försäkringsbolag

Sveland är djurens försäkringsbolag! Vi ägs av våra kunder vilka är några av Sveriges nöjdaste. Ingen vinst plockas ut ur företaget. Allt görs för våra kunders och deras djurs bästa. Våra medarbetare är experter på djurförsäkringar och genom våra personliga ombud hjälper vi dig snabbt och kompetent när du behöver det som mest. Vi levererar för att ge dig och ditt djur de bästa förutsättningarna till ett hållbart djurägande. Du kan känna dig trygg med att ha valt Sveland som ditt försäkringsbolag!

Sveland Djurförsäkringar
Stora Södergatan 47